پیام فارس

آخرين مطالب

سرمقاله اطلاعات/  «دکترین ضاحیه» و عصر حجر مقالات

سرمقاله اطلاعات/  «دکترین ضاحیه» و عصر حجر
  بزرگنمايي:

پیام فارس - اطلاعات / « «دکترین ضاحیه» و عصر حجر » عنوان یادداشت روزنامه اطلاعات به قلم جمیله کدیور است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
به نظر می‌رسد اسرائیل بعد از اجرای «دکترین ضاحیه» در غزه و ویرانی گسترده و کشتار بیرحمانه شبه نظامیان ساکن در آن طی 9ماه گذشته، اکنون با تهدیدهایش لبنان را برای اجرای مجدد این دکترین بعد از گذشت 18سال از جنگ 33روزه سال 2006نشانه گرفته است.
دکترین ضاحیه، از استراتژی های نظامی اسرائیل و مبتنی بر استفاده از «نیروی نامتناسب» (در مقایسه با میزان نیرویی که دشمن استفاده کرده است) در یک جنگ نامتقارن است. این دکترین نخستین بار در ضاحیه (در جنوب بیروت) با بمباران شدید ضاحیه توسط نیروی هوایی اسرائیل اجرا و به ویرانی این منطقه منجر شد. برای نخستین مرتبه ژنرال گادی آیزنکوت، فرمانده ناحیه شمالی نیروی دفاعی اسرائیل در اکتبر 2008اشاره به این دکترین کرد. این دکترین با استفاده از نیروی نامتناسب، به منظور تحت فشار قرار دادن دشمن، مبتنی بر تخریب گسترده وایجاد خسارات بزرگ به اموال و زیرساخت های غیرنظامی و ایجاد رنج و عذاب برای غیرنظامیان به عنوان «ابزار بازدارندگی» است. بر أساس این دکترین، ارتش اسرائیل باید فورا، قاطعانه و با نیروی نامتناسب با اقدامات دشمن و تهدیدی که ایجاد می کند، وارد عمل شود. پیام اصلی این دکترین این است که اسرائیل هیچ مخالفت و مقاومتی را در مقابل خود تحمل نخواهد کرد و نظامیان اسرائیل «باید با نیروهای نامتناسب و به صورتی تعیین کننده در برابر عملیات دشمن و تهدیدِ آن، بلافاصله عمل کنند تا چنان خسارت و مجازات گسترده ای وارد کنند که روند بازسازی، مدت ها زمان و هزینه فراوان لازم داشته باشد.» از این رو، حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی دشمنان به عنوان اهداف نظامی مجاز تلقی می‌شود. چنانکه بعد از عملیات طوفان الاقصی و حمله اسرائیل به غزه تا امروز، اسرائیل در غزه نزدیک به 38000نفر را کشته و بخش اعظم غزه را ویران کرده است، به گونه ای که به گفته پر لودامار، مقام ارشد در دفتر مقابله با مواد منفجره سازمان ملل متحد در 27آوریل 2024، «جنگ اسرائیل علیه غزه، 37میلیون تن آوار بر جای گذاشت...» به گفته او به شرطی که روزانه از 400کامیون استفاده شود، آواربرداری 14سال زمان می برد. با توجه به حجم بالای تخریب اماکن و ساختمان های مسکونی، بالاکریشنان راجاگوپال، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور مسکن هم پیشنهاد کرد تا اصطلاح جدید «مسکن کُشی» به فهرست جنایت علیه بشریت افزوده شود.
اسرائیل دکترین ضاحیه یا استراتژی «انتقام جویی نامتناسب» را در مقاطع مختلف در غزه قبل از عملیات 7اکتبر هم اجرا کرده است. برای درک این استراتژی اسرائیل، آمار «اداره هماهنگی امور انسانی سازمان ملل متحد» (OCHA) حاکی از آن است که از هنگام کنترل حماس بر غزه در سال 2007تا اکتبر 2023، تعداد کشته های فلسطینی 6898نفر در برابر 326کشته اسرائیلی بود، یعنی به ازای هر کشته اسرائیلی، 21فلسطینی کشته شده است. از عملیات طوفان الاقصی بدین سو، بر اساس آمار وزارت بهداشت حماس با احتساب کشته شده ها و اجسادی که زیر آوارها مانده، إسرائیل 45بار بیشتر از شمار اسرائیلی های کشته شده در 7اکتبر – و با عنایت به اینکه تعداد زیادی از اسرائیلی ها توسط تانک ها و هلی کوپترهای اسرائیلی به قتل رسیدند - فلسطینی کشته است. همچنین ارتش اسرائیل از همان روز نخست حمله به غزه حملاتش را با هدف تحت فشار قرار دادن غیر نظامیان، به تاسیسات غیرنظامی از جمله خانه ها، مدارس و دانشگاه ها و بیمارستان ها و مراکز خرید و اماکن مذهبی و تاسیسات تصفیه آب گسترش داد و آب و برق و سوخت و الکتریسیته را بر روی مردم غیر نظامی قطع کرد.
بر اساس دکترین ضاحیه، حملات گسترده و غیر متناسب اسرائیل علیه جمعیت غیرنظامی، در درجه نخست با هدف ایجاد عبرت برای هر گروهی است که در آینده قصد مقاومت در مقابل استعمار و اشغالگری اسرائیل دارد و دشوارتر کردن مقاومت و انجام هر عملیاتی که امنیت رژیم صهیونیستی را به خطر بیندازد. از جمله اهداف دیگر، ایجاد شکاف بین مردم غیر نظامی و شبه نظامیان و تضعیف حمایت مردم از آنها و برانگیختن موج مخالفت و اعتراض علیه گروه های مقاومت و هر عملیاتی علیه اسرائیل و نهایتا تسلیم آنها با هدف ایجاد بازدارندگی مقابل هر اقدام احتمالی آینده است. 
با شدت گرفتن درگیریهای مرزی اسرائیل و حزب الله و همینطور اقدامات حزب الله در حمایت از مردم غزه و عملیات در عمق خاک اسرائیل، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در 27ژوئن 2024 (7تیر 1403) در واشنگتن با بیان اینکه دولت اسرائیل برای هر سناریویی آماده شده است، تاکید کرد: «ما ظرفیت این را داریم که لبنان را به عصر حجر برگردانیم...» در 8اوت 2023 (17مرداد 1402) پس از تهدید مشابه گالانت علیه لبنان مبنی بر اینکه اسرائیل به هر وجب از خاک لبنان که حزب‌الله دارایی‌هایی در آن‌جا داشته باشد، حمله خواهد کرد و تاکید بر اینکه «ما از به کارگیری تمام توان خود و حمله به حزب‌الله و هر نقطه‌ای از لبنان که برای دفاع از اسرائیل لازم است، تردید نخواهیم کرد و لبنان را به عصر حجر برمی‌گردانیم...» سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله گفته بود: «اگر وارد جنگ با لبنان شوید، شما هم قطعا به عصر حجر باز خواهید گشت.» دبیرکل حزب الله در تبیین سیاست بازدارندگی مقاومت مقابل رژیم صهیونیستی تاکید کرده بود: آنچه دشمن را از دست اندازی به حقوق لبنان باز می دارد، این واقعیت است که متوجه شوند هر تجاوزی با پاسخ محکم و متقابل مواجه می شود. نصرالله در سخنان دیگری در 13فوریه 2023هم گفته بود :«هر کس ما را به گسترش جنگ تهدید می‌کند، بداند که ما نیز دامنه جنگ را گسترده خواهیم کرد... اگر دشمن تهدیدهایش را علیه ما اجرا کند، به جای 200هزار شهرک نشین، 2میلیون صهیونیست آواره خواهند شد. اگر دشمن دایره درگیری را توسعه دهد، حزب الله هم متقابلا به عملیات خود گسترش خواهد داد.» دبیر کل حزب‌الله در پاسخ به تهدیدهای جدید اسرائیل هم متقابلا تهدید کرده است که در صورت حمله اسرائیل به لبنان، حزب الله به جنگ «بدون محدودیت، بدون قاعده و بدون سقف» می‌پردازد. این تهدید متقابل، به ویژه بعد از عملیات موفقیت آمیز تجسسی چند ساعته پهپاد هدهد حزب الله بر فراز حیفا و جمع آوری اطلاعات ذیقیمت از مراکز حساس استراتژیک و حیاتی اسرائیل و پخش قسمت اول فیلم این پهپاد، بدین معناست که به محض وقوع تهدیدی جدی از سوی اسرائیل علیه لبنان برای اجرای دکترین ضاحیه، حزب الله وارد مرحله جدیدی از نبرد علیه اسرائیل خواهد شد که هدف هایش را پیش از این با انتشار فیلم هدهد نشان داده است. دبیرکل حزب‌الله پس از اعلام ارتش اسرائیل مبنی بر تائید «طرح‌های عملیاتی برای حمله به لبنان» هم تهدید کرد در صورت آغاز حمله، «هیچ مکانی در اسرائیل از حملات حزب الله در امان نخواهد ماند.» این اظهارات از موضع قدرت نصرالله نشانه آن است که در صورت هر تعرضی به لبنان، حزب الله با معکوس کردن دکترین ضاحیه، آن را به عنوان اقدامی بازدارنده علیه رژیم صهیونیستی اعمال خواهد کرد، اهداف استراتژیک‌ و گرانقیمت اسرائیل را هدف قرار خواهد داد و هیچ نقطه ای و هیچ یک از سرمایه های اسرائیل اعم از فناوری‌ها و سخت‌افزارهای پر ارزش اسرائیل از حملات حزب الله در امان نخواهد ماند. بعد از ترور مقام ارشد حزب‌الله، طالب سامی عبدالله، رئیس شورای اجرایی حزب الله هم تأکید کرد: «شدت، قدرت، کمیت و کیفیت عملیات‌های ضدصهیونیستی ما افزایش خواهد یافت.» با توجه به واکنش های حزب الله نسبت به اظهارات و اقدامات اسرائیل بسیار بعید است که دولتمردان صهیونیست بدون محاسبه جرقه جنگی جدید علیه لبنان و حزب الله را بزنند، مگر اینکه بی توجه به تهدید نصرالله، بخواهند کلید ورود به عصر حجر را بزنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/825927/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حدود 1500 جانباز شیمیایی سردشتی از خدمات بنیاد شهید و امور ایثارگران بهره‌مند هستند/ 130 نفر در حمله شیمیایی سردشت به شهادت رسیدند

سیاست‌زدایی؛ عامل اصلی کاهش مشارکت

پشت پرده عملیات تخریب پزشکیان با رمز گرانی بنزین

بازار مکاره دوقطبی‌ها

اتهام روزنامه اصولگرا به کمپین پزشکیان: تندروی برای آرای خاموش

تب دنگی فقط از طریق پشه منتقل می‌شود

رابطه افسردگی و کمر درد

توصیه های مهم برای جلوگیری از ابتلا به تب دنگی

سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟

افزایش 20 درصدی بارش‌ها/33 سد تا نیمه پر شد

ادامه حضور اخباری در چادرملو

حماس: وضعیت اسرا موید رفتار «جنایتکارانه» اسرائیل است/ آمریکا شریک این جنایات است

حماس: وضعیت اسرا موید رفتار «جنایتکارانه» اسرائیل است

پخش همزمان مناظره‌ها از رادیو خاوران

فارس از نگاه مطبوعات،دوشنبه 11 تیر

آغاز برداشت گندم از مزارع کشاورزی بیضا

روایت هولناک یک اسیر آزاد شده فلسطینی از برخورد صهیونیست ها با زندانیان

اجرای سنگ فرش حاشیه خیابان بلوار پاسداران شهر اردکان

رئیس کل بیمه مرکزی: بیمه دی سال پر سودی را پشت سر گذاشت

کابینه‌ات کو؟

یاران خالص‌ساز جلیلی

ایران چهارمین صادرکننده بزرگ نفت اوپک شد

حراج شمش طلا به هفته دیگر موکول شد

پیش‌بینی کارشناس اقتصادی از وضعیت بازار اجاره مسکن تا شهریورماه

مقام وزارت راه: تراکم منطقه 10 تهران از غزه هم بالاتر است

داستان مسیحیانی که از مباهله با پیامبر خودداری کردند/ کتاب‌هایی که برای آشنایی بیشتر با این روز نخواندیم

توسعه جغرافیایی بقاع متبرکه در خدمت ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) قرار می‌گیرد

پیگیری طرح های کلان آبی در دیدار با وزیر نیرو

پیش‌بینی 840 شعبه اخذ رأی در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری در شیراز

اهدای آثار برگزیده نخستین جشنواره ملی تجسم غدیر به آستان علوی

رشد 13 درصدی راهنمایی‌های سامانه مرکز ارتباطات 137 شیراز

سرمربی نفت و گاز گچساران به فجر سپاسی شیراز پیوست

لباس جدید استقلال رونمایی شد(عکس)

آمادگی علوم پزشکی شیراز برای ارائه خدمات درمانی به زائران حسینی (ع) در کربلای معلی

«مباهله»؛ سندی شد برای اثبات حقانیت اهل‌بیت(ع)

شیبانی: 840 شعبه اخذ رأی در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری در شیراز پیش بینی شده است

اسدی: ساخت المان‌های شهری منطبق با نیازهای جامعه باشد

عمادی: بیش از 8 میلیون و 133 هزار تن کالا از فارس جابه جا شد

عکاس مهر رتبه دوم سومین جشنواره «یاریگران زندگی» را کسب کرد

عکس/ خارج‌کردن تومور 11 کیلویی از شکم بیمار در گراش

18 مرکز زیبایی غیرمجاز در شیراز تعطیل شد

مدیرعامل بیمه ایران در بازدید از غرفه بیمه دی: مسیر بیمه دی در حوزه دیجیتال هوشمندانه است

استاندار فارس: طرح های کلان آبی در دیدار با وزیر نیرو پیگیری شد

ایمانیه: برای رفع کمبود واکسن HPV در فارس تلاش می شود

افرادی که از گرمای طبیعی می‌رنجند باید از چه چیزهایی استفاده کنند؟

همتی: 20 درصد مبادلات خارجی صرف هزینه دور زدن تحریم‌ها می‌شود

پاک کردن مداد رنگی بر کاغذ دیواری!

از کشف دلار و دینار‌های قاچاق در فرودگاه تا جریمه قاچاقچیان کالا و سوخت در فارس

تصمیم عجیب مدیران شیرازی برای فجر!

برگزاری مسابقات استانی قرآن عترت و نماز دانش آموزان فارس